Thursday, August 19, 2010

. .

ေလယာဥ္တင္ သေဘၤာ

ေလယာဥ္တင္သေဘၤာေလးစင္း, (ေအာက္မွ အထက္သို႔) Principe de Asturias, USS Wasp, USS Forrestal ႏွင့္ အေပါ့စား တည့္တည့္တက္ဆင္း ေလယာဥ္ တင္သေဘၤာ HMS Invincible, ၂၀ရာစု ေႏွာင္းပိုင္း ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ား၏ အရြယ္ကြာျခားခ်က္မ်ားကို ႏွိဳင္းယွဥ္ၾကည့္ႏိုင္ပါသည္။

ေလယာဥ္တင္သေဘၤာ မ်ားသည္ စစ္သေဘၤာ ျဖစ္ၾကၿပီး ေလယာဥ္ မ်ား တက္ဆင္းႏိုင္ကာ ပင္္လယ္တြင္းသြားလာႏိုင္ေသာ ေလတပ္စခန္းဌာနခ်ဳပ္ မ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ ကုန္းေျမေပၚရွိ ေလတပ္စခန္းမ်ားမွ လက္လွမ္းမမွီေသာ ေ၀းလံသည့္ ေနရာမ်ားကို ေလေၾကာင္းစစ္ပြဲ ဆင္ႏြဲရာတြင္ ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ားမွာ အလြန္အသံုး၀င္ၾကသည္။ သစ္သားႏွင့္စတင္ေဆာက္လုပ္ခဲ့ရာမွ ယခုအခါ ေလယာဥ္ ဒါဇင္ေပါင္းမ်ားစြာ သယ္ေဆာင္ႏိုင္ေသာ အႏုျမဴ စြမ္းအင္ သံုး သေဘၤာမ်ားအထိ တိုးတက္လာခဲ့ၿပီျဖစ္ပါသည္။

ေလေဘာလံုးတင္ သေဘၤာ မ်ားမွာ ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ား၏ မူလပံုစံမ်ားျဖစ္ၿပီး ပတ္၀န္းက်င္ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္ရန္အတြက္ ၁၉ ရာစုႏွင့္ ၂၀ ရာစု အစပိုင္းတြင္ အသံုးျပဳခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၁၀ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ ေရတပ္ တိုက္သေဘၤာတစ္စီး၏ ကုန္းပတ္ေပၚမွ ေလယာဥ္တစ္စီးကို ပထမဆံုး ပ်ံတက္ႏိုင္ခဲ့သည္။ HMS Hermes, ဂ်ပန္ ေလယာဥ္တင္သေဘၤာ Hōshō ႏွင့္ Lexington အမ်ိဳးအစား ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ားမွာ ၁၉၂၀ ဆယ္စုႏွစ္ အလယ္ပိုင္းတြင္ ထြက္ေပၚလာေသာ အမ်ိဳးအစားမ်ားျဖစ္ၾကသည္။

ဒုတိယ ကမာၻစစ္ အတြင္းတြင္ ပထမဆံုး အႀကိမ္အျဖစ္ အမ်ိဳးအစားစံုလင္လွေသာ ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ားကို က်ယ္ပ်ံ႕စြာ အသံုးျပဳခဲ့ၾကပါသည္။ USS Bogue ကဲ့သို႔ အေစာင့္လိုက္ ေလယာဥ္တင္သေဘၤာ မ်ားမွာ ဒုတိယ ကမာၻစစ္ အတြင္းမွအပ တည္ေဆာက္အသံုးျပဳမွဳ မရွိပါ။ အခ်ိဳ႕ ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ားမွာ စစ္ေရး ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ေလယာဥ္တင္ရန္ ေဆာက္လုပ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ၿပီး အမ်ားစုမွာ ကုန္တင္သေဘၤာမ်ားကို ပံုစံေျပာင္းလဲ တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ပိုမိုႀကီးမား၍ စစ္ေရးပိုဆန္ေသာ အေစာင့္လိုက္ ေလယာဥ္တင္သေဘၤာ မ်ားတည္ေဆာက္ရာမွ USS Independence ကဲ့သို႔ အေပါ့စား ေလယာဥ္တင္သေဘၤာ မ်ား ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။ အေပါ့စား ေလယာဥ္တင္ သေဘၤာမ်ား တင္ေဆာင္ႏိုင္ေသာ ေလယာဥ္အေရအတြက္မွာ အေစာင့္လိုက္ ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ားႏွင့္ တူညီမွဳရွိေသာ္လည္း အေပါ့စား ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ား ပိုမိုျမန္ဆန္ရျခင္းမွာ အရပ္ဘက္သံုး ကုန္တင္သေဘၤာမ်ားကို ေျပာင္းလဲ တည္ေဆာက္ျခင္းမဟုတ္ဘဲ တည္ေဆာက္လက္စ တိုက္သေဘၤာမ်ားကို ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ား အျဖစ္ ျပဳျပင္တည္ေဆာက္ခဲ့၍ ျဖစ္သည္။

စစ္အတြင္း ကာလတြင္ အေရးေပၚတည္ေဆာက္ရမွဳေၾကာင့္ ပံုမွန္မဟုတ္ေသာ ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ားကိုလည္း ျမင္ေတြ႔ရမည္ျဖစ္သည္။ SS Michael E ကဲ့သို႔ CAM (Catapult Aircraft Merchantman) ship မ်ားမွာ ေလယာဥ္ လႊတ္တင္ႏိုင္ေသာ ေလာက္လႊဲမ်ား တပ္ဆင္ထားၿပီး ျပန္လည္ဆင္းသက္ရန္ ေျပးလမ္းမပါရွိေပ။ ထို႔အျပင္ ကုန္တင္သေဘၤာမ်ားတြင္ ေျပးလမ္းမ်ား တပ္ဆင္ထားသည့္ အေရးေပၚ ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ားကိုလဲ တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကသည္။ မစ္ေ၀း တိုက္ပြဲ တြင္ ေလယာဥ္တင္ သေဘၤာမ်ားစြာ ဆံုးရွံဳးခဲ့ၿပီး အင္အား ေလ်ာ့နည္းသြားေသာ ဂ်ပန္ေရတပ္သည္ Battlecarrier မ်ားျဖင့္ ျပန္လည္အားျဖည့္ခဲ့သည္။ ျပင္သစ္ေရငုပ္သေဘၤာ Surcouf ႏွင့္ ဂ်ပန္ I-400 အမ်ိဳးအစားေရငုပ္သေဘၤာမ်ားကဲ့သို႔ ေလယာဥ္တင္ ေရငုပ္သေဘၤာ မ်ားတည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ္လည္း စစ္ပြဲတြင္ ေအာင္ျမင္မွဳမရရွိခဲ့ေပ။ ၎တို႔အထဲမွ ၁၉၂၀ျပည့္ႏွစ္မ်ားတြင္ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ ဂ်ပန္ I-400 အမ်ိဳးအစား ေလယာဥ္တင္ ေရငုပ္သေဘၤာမွာ Aichi M6A အမ်ိဳးအစား ေလယာဥ္ ၃ စီး တင္ေဆာင္ႏိုင္သည္။ ယခင္က ေရတပ္မေတာ္မ်ားတြင္ တိုက္သေဘၤာႀကီးမ်ားကို ေခါင္းေဆာင္ သေဘၤာ အျဖစ္သတ္မွတ္ရမွာ ယခုေခတ္တြင္ ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ားကို ေခါင္းေဆာင္ သေဘၤာ အျဖစ္ သတ္မွတ္လာၾကသည္။ ထိုသို႔ျဖစ္ရျခင္းမွာ ေလေၾကာင္းအသာစီးရမွဳသည္ စစ္ပြဲ၏ အဆံုးအျဖတ္ျဖစ္ႏိုင္သည္ကို ဒုတိယ ကမာၻစစ္အတြင္းက ေတြ႔ရွိလာရေသာ အေတြ႔အႀကံဳမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ ၎တို႔မွာ ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ားေပၚမွ တိုက္ပြဲဆင္ႏႊဲေသာ ေလယာဥ္မ်ား၏ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳ၊ တိုက္ခိုက္ႏိုင္ေသာ အကြာအေ၀းႏွင့္ နည္းဗ်ဴဟာ ေျပာင္းလဲႏိုင္စြမ္းတို႔မွ ထြက္ေပၚလာေသာ အက်ိဳးဆက္မ်ား ျဖစ္သည္။

ပိုမိုေခတ္မွီလာသည္ႏွင့္အမွ် ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ား၏ အခန္းက႑မွာ ပိုမုိက်ယ္ပ်ံ႕ၿပီး ပိုမိုအေရးပါလာခဲ့သည္။ တန္ခ်ိန္ ၇ ေသာင္းခြဲ ႏွင့္အထက္ Supercarrier အမ်ားစုတြင္ အႏျုမ်ဴ ဓါတ္ေပါင္းဖိုမ်ား ကို အသံုးျပဳထားၿပီး ပိုမိုေ၀းလံေသာေနရာေဒသမ်ား၌ အခ်ိန္ၾကာျမင့္စြာ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ရန္ ရည္ရြယ္တည္ေဆာက္ၾကသည္။ USS Tarawa ႏွင့္ HMS Ocean တို႔ကဲ့သို႔ ကုန္းေရ ႏွစ္သြယ္ ေျခမွဳန္းေရး သေဘၤာမ်ားသည္ ကမ္းတက္တပ္သား မ်ားစြာ သယ္ေဆာင္ႏိုင္သည့္အျပင္ ၎တို႔ ကမ္းတက္ႏိုင္ရန္အတြက္ ရဟတ္ယာဥ္ မ်ားစြာကိုပါ တစ္ပါတည္း တင္ေဆာင္ႏိုင္သည္။ ၎တို႔ကို ကြန္မန္ဒိုတင္သေဘၤာ သို႔မဟုတ္ ရဟတ္ယာဥ္တင္သေဘၤာ မ်ားဟု ေခၚၾကသည့္အျပင္ ၎တို႔သည္ တည့္တည့္တက္ဆင္း ေလယာဥ္မ်ားကိုပါ တင္ေဆာင္ႏိုင္သည္။

အျခားသေဘၤာမ်ား၊ ေလယာဥ္မ်ား၊ ေရငုပ္သေဘၤာမ်ားႏွင့္ ဒံုက်ည္မ်ားျဖင့္ တိုက္ခိုက္လာရာတြင္ ခုခံႏိုင္စြမ္း မရွိမွဳေၾကာင့္ ေလယာဥ္တင္ သေဘၤာမ်ားသည္ ေလယာဥ္တင္ သေဘၤာေခါင္းေဆာင္ေသာ စစ္သေဘၤာ အုပ္စု ျဖင့္သာ သြားလာၾကသည္။ ဒုတိယ ကမာၻစစ္အတြင္းက အသံုးျပဳခဲ့ေသာ USS Enterprise စသည့္ ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ားကို အဆင့္ျမႇင့္တင္ခဲ့ရာ ယေန႔ေခတ္တြင္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၌ အႀကီးဆံုး ႏွင့္ ေနာက္ဆံုးေပၚ နီမစ္စ္ အမ်ိဳးအစား ေလယာဥ္တင္ သေဘၤာမ်ားကို အသံုးျပဳေနၿပီျဖစ္သည္။

Contents

[hide]

သမိုင္းေၾကာင္း

၁၈၀၆ ခုႏွစ္တြင္ ၿဗိတိသွ် ေတာ္၀င္ေရတပ္ စစ္သေဘၤာ HMS Pallas ေပၚမွေန၍ Lord Thomas Cochrane က ျပင္သစ္နယ္ေျမမ်ားေပၚသို႔ ၀ါဒျဖန္႔ခ်ီေရး စာရြက္မ်ားၾကဲခ်ရန္ စြန္မ်ား လႊတ္တင္ခဲ့ရမွ ပထမဆံုး သေဘၤာေပၚမွ ပ်ံသန္းျခင္းကို စတင္ခဲ့သည္။

ေဘာလံုးတင္ သေဘၤာမ်ား
ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္မွ Washington ေဘာလံုးအား ဆြဲသေဘၤာ Coeur de Lion မွ ႀကိဳးျဖင့္ဆြဲ၍ လြတ္တင္ေနစဥ္

၁၈၄၉ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၁၂ ရက္ေန႔တြင္ ၾသစႀတီးယား ေရတပ္သေဘၤာ Valcano ေပၚမွ ေလပူသြင္းေဘာလံုးအား လႊတ္တင္ၿပီး ဗင္းနစ္ၿမိဳ႕ေပၚသို႔ ဗံုးမ်ား ၾကဲခ်ရန္ ၾကံစည္ခဲ့ေသာ္လည္း ေလေၾကာင္းေျပာင္းလဲမွဳေၾကာင့္ မေအာင္ျမင္ခဲ့ေပ။

ေဘာလံုးတင္သေဘၤာမ်ားမွ ေဘာလံုးမ်ားလႊတ္တင္မွဳကို ပထမ ကမာၻစစ္အတြင္းက ၿဗိတိသွ်၊ ျပင္သစ္၊ ဂ်ာမဏီ၊ အီတလီ၊ ရုရွ ႏွင့္ ဆြီဒင္ ေရတပ္မ်ားမွ ထပ္မံတီထြင္ လာၾကသည္။ ၎ေဘာလံုးတင္သေဘၤာမ်ားကို အဓိကအားျဖင့္ ေကာင္းကင္မွ ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး ကင္းေထာက္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ အသံုးျပဳသည္။ ၎ သေဘၤာမ်ားကို စစ္အၿပီး၌ အခ်ိဳ႕ကို ဖ်က္ဆီးျခင္းႏွင့္ အခ်ိဳ႕ကို ေရယာဥ္ပ်ံ တင္သေဘၤာမ်ား အျဖစ္ ေျပာင္းလဲျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။

ေရယာဥ္ပ်ံတင္ သေဘၤာမ်ား
ပထမဦးဆံုး ျပင္သစ္ ေရယာဥ္ပ်ံတင္ သေဘၤာ La Foudre (ညာဘက္မွ, ေလယာဥ္ရံုႏွင့္ ကရိန္းတပ္ဆင္ထားသည္) ႏွင့္ ၎အေပၚတြင္ တင္ေဆာင္လာေသာ Canard Voisin ေရယာဥ္ပ်ံမ်ား ပ်ံတက္ေနစဥ္၊ (၁၉၁၂ ခုႏွစ္ ဇြန္လတြင္ ေလ့က်င့္ခန္း ျပဳလုပ္စဥ္ ရိုက္ကူးသည္။)

ေလယာဥ္မ်ားတင္ေဆာင္ႏိုင္ေသာ သေဘၤာပံုစံကို အေစာဆံုး တည္ထြင္မွဳမွာ ျပင္သစ္တို႔မွ အစျပဳခဲ့သည္။ ျပင္သစ္တို႔သည္ Le Canard အမ်ိဳးအစား ေရယာဥ္ပ်ံကို ၁၉၁၀ မတ္လတြင္ တည္ေဆာက္ႏိုင္ခဲ့သည့္ အတြက္ ေလယာဥ္တင္သေဘၤာ တည္ထြင္မွဳမွာ ဦးေဆာင္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ၁၉၁၁ ဒီဇင္ဘာလတြင္ ပထမဆံုး ေလယာဥ္ပ်ံမ်ားတင္ေဆာင္ႏိုင္သည့္ ေရယာဥ္ပ်ံတင္ သေဘၤာ La Foudre ကို ျပင္သစ္ေရတပ္အတြက္ စတင္အသံုးျပဳႏိုင္ခဲ့သည္။ ၎သေဘၤာတြင္ ကုန္းပတ္ေအာက္တြင္ ေလယာဥ္ရံုမ်ား တည္ေဆာက္ထားၿပီး ပင္လယ္အတြင္းသို႔ ၀န္ခ်ီစက္ျဖင့္ ခ်ေပးႏိုင္သည္။ ၁၉၁၂ တြင္ျပဳလုပ္ေသာ ေျမထဲပင္လယ္ စစ္ေရးေလ့က်င့္မွဳတြင္ ပါ၀င္ေလ့က်င့္ခဲ့ၿပီး ၁၉၁၃ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာတြင္ ၁၀ မီတာ ရွည္လ်ားေသာ ကုန္းပတ္ေပၚမွ ေရယာဥ္ပ်ံမ်ား ပ်ံတက္ႏိုင္ေအာင္ အဆင့္ျမႇင့္တင္ခဲ့သည္။

၁၉၁၃ ခုႏွစ္ ဧၿပီႏွင့္ ေမလပိုင္းတြင္ HMS Hermes ကို ေရယာဥ္ပ်ံတင္သေဘၤာအျဖစ္ စမ္းသပ္ေျပာင္းလဲခဲ့ရာပထမဆံုး ေရယာဥ္ပ်ံတင္သေဘၤာ စာရင္း၀င္ခဲ့သည့္အျပင္ ၿဗိတိသွ်ေရတပ္၏ ပထမဆံုး စမ္းသပ္မွဳလည္း ျဖစ္ေလသည္။ သူမကို ကုန္တင္သေဘၤာအျဖစ္စတင္ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ္လည္း သေဘၤာက်င္းမွ ေရမခ်မွီမွာပင္ ေရယာဥ္ပ်ံတင္ သေဘၤာအျဖစ္ေျပာင္းလဲတည္ေဆာက္ခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ တိုက္သေဘၤာအျဖစ္ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ျပန္သည္။ ၁၉၁၄ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ဂ်ာမန္ ေရငုပ္သေဘၤာမ်ားမွ သူမကို ႏွစ္ျမႇပ္ျပစ္ခဲ့သည္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၏ ပထမဆံုး ေရယာဥ္ပ်ံတင္သေဘၤာမွာ Uss Mississippi ျဖစ္ၿပီး ၁၉၁၃ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလတြင္မွ ျပဳျပင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

ကမာၻစစ္ႏွစ္ခုၾကားကာလတြင္ မ်ားစြာေသာ တိုက္သေဘၤာႏွင့္ ေခါင္းေဆာင္သေဘၤာမ်ားတြင္ ေလာက္လႊဲမွေန၍ လႊတ္တင္ေသာ ေရယာဥ္ပ်ံမ်ားကို ကင္းေထာက္ရန္ႏွင့္ အေျမႇာက္အကဲၾကည့္ရန္ တင္ေဆာင္ထားၾကသည္။ ၎ေရယာဥ္ပ်ံမ်ားကို ေလာက္လႊဲမွေန၍ လႊတ္တင္ၿပီး ေရတြင္ ျပန္လည္ ဆင္းသက္ေစကာ ၀န္ခ်ီစက္ျဖင့္ ဆယ္ယူေလသည္။ ဒုတိယ ကမာၻစစ္အေစာပိုင္းတြင္ ထိုသို႔ျပဳလုပ္ခဲ့ရာ ေအာင္ျမင္မွဳမ်ားစြာ ရရွိခဲ့သည္။ HMS Warspite တြင္ တိုပီဒို ပစ္လႊတ္ေရး ေလယာဥ္ Fairey Swordfish မ်ားတင္ေဆာင္ၿပီး ၁၉၄၀ ျပည့္ႏွစ္ Narvik ဒုတိယ တိုက္ပြဲတြင္ အသံုးျပဳခဲ့သည္။ ၎ေလယာဥ္မ်ားမွ ၿဗိတိသွ် အေျမႇာက္မ်ားအတြက္ တိက်ေသာ ပစ္မွတ္မ်ား ရွာေဖြေပးႏိုင္မွဳေၾကာင့္ ဂ်ာမန္ ဖ်က္သေဘၤာ ၇ စီးလံုး နစ္ျမႇပ္ခဲ့ရသည့္အျပင္ ဂ်ာမန္ ေရငုပ္သေဘၤာ U-64 ကိုပါ ေလယာဥ္ေပၚပါ တိုပီဒိုမ်ားျဖင့္ ႏွစ္ျမႇပ္ႏိုင္ခဲ့သည္။ နာမည္ေက်ာ္ Zero တိုက္ေလယာဥ္ကို ျပဳျပင္ထားေသာ ဂ်ပန္ Rufe ေရယာဥ္ပ်ံမ်ားမွာလဲ ပ်ံသန္းရာတြင္ ေလယာဥ္ပ်ံႏွင့္မျခား ပ်ံသန္းႏိုင္သည့္အတြက္ ဂ်ပန္ပိုင္းေလာ့ တစ္ဦးမွာ Rufe ေရယာဥ္ပ်ံျဖင့္ အျခား ေလယာဥ္ ၂၆ စီးကို ပစ္ခ်ႏိုင္ခဲ့သည္။ ဂ်ပန္ ေရယာဥ္ပ်ံတင္သေဘၤာမ်ားႏွင့္ အျခားစစ္သေဘၤာမ်ားမွ လႊတ္တင္လိုက္ေသာ ေရယာဥ္ပ်ံမ်ားမွာလည္း ကုန္တင္သေဘၤာမ်ားႏွင့္ အေသးစား ေျမျပင္တိုက္ခိုက္မွဳမ်ားကို ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။ တစ္နာရီလွ်င္ မိုင္ ၃၀၀ ေက်ာ္ ပ်ံသန္းႏိုင္ေသာ အေမရိကန္ တိုက္ေလယာဥ္ SC Seahawk မွာလည္း ထိုင္ခံုႏွစ္ခံုတပ္ဆင္ထားၿပီး အပိုထိုင္ခံုကို စက္ေသနတ္သမား ထိုင္ရန္အတြက္၎ ဒဏ္ရာရ လူနာတင္ေဆာင္ရန္အတြက္၎ အသံုးျပဳခဲ့ၾကသည္။ ၎ေလယာဥ္မ်ားကို အေမရိကန္ ေရတပ္တြင္ ၁၉၄၉ ခုႏွစ္အထိ ဆက္လက္အသံုးျပဳခဲ့ၾကသည္။ ေရယာဥ္ပ်ံမ်ားသည္ တိုက္ေလယာဥ္မ်ားႏွင့္ ႏွိဳင္းယွဥ္ရာတြင္ ၎တို႔ေအာက္ဘက္တြင္ တပ္ဆင္ထားေသာ ေရေပၚဆင္း ေဖာ့ျပားမ်ားေၾကာင့္ ေမာင္းႏွင္ရာတြင္ ေႏွးေကြးလွသည္။ ပံုမွန္ တိုက္ေလယာဥ္မ်ားသည္ တစ္နာရီလွ်င္ မိုင္ ၄၅၀ အထက္ ေမာင္းႏွင္ႏိုင္သည့္အတြက္ တစ္နာရီလွ်င္ မိုင္ ၃၀၀ သာ ေမာင္းႏွင္ႏိုင္ေသာ ေရယာဥ္ပ်ံမ်ားထက္ ပိုမို ျမန္ဆန္သည့္အျပင္ လက္နက္ခဲယမ္းမ်ားကိုလည္း ပိုမိုတင္ေဆာင္ႏိုင္ေလသည္။ ၀.၅ လက္မ စက္ေသနတ္ ၂ လက္သာ တပ္ဆင္ထားေသာ အေမရိကန္ ေရယာဥ္ပ်ံ Curtiss Seahawk သည္ ၀.၅ လက္မ စက္ေသနတ္ ၄ လက္ တပ္ဆင္ထားေသာ ဂ်ာမန္ တိုက္ေလယာဥ္ F8F Bearcat ၊ ၀.၅ လက္မ စက္ေသနတ္ ၄ လက္ အျပင္ ၂၀ မမ စက္အေျမာက္ ၂ လက္ တပ္ဆင္ထားေသာ အေမရိကန္တိုက္ေလယာဥ္ F4U Corsair တို႔ႏွင့္ႏိွဳင္းယွဥ္လွ်င္ မ်ားစြာ အားနည္းလွသည္။ ၁၉၅၀ ႏွစ္မ်ားတြင္ ဂ်က္ေလယာဥ္မ်ား ေပၚေပါက္လာခဲ့ရာ တစ္နာရီလွ်င္ မိုင္ ၅၀၀ အထက္ ေမာင္းႏွင္လာႏိုင္သည့္အျပင္ ထပ္မံတီတြင္ထားေသာ ေ၀ဟင္မွ ေ၀ဟင္ပစ္ ဒံုးက်ည္မ်ားကိုပါ တပ္ဆင္လာႏိုင္ခဲ့သည္။

ကုန္းပတ္ျပား ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ား

၂၀ ရာစု အေစာပိုင္းတြင္ ေလယာဥ္ပ်ံမ်ား၏ တိုးတက္လာသည္ႏွင့္အမွ် တကမာၻလံုးရွိ ေရတပ္မေတာ္မ်ားသည္ ၎တို႔၏ အေျမႇာက္ႀကီးတင္ စစ္သေဘၤာမ်ားအတြက္ ကင္းေထာက္ေလယာဥ္မ်ားကို စိတ္၀င္စားလာၾကသည္။ ၁၉၀၉ ခုႏွစ္၌ ျပင္သစ္ တီထြင္သူ Clément Ader ထုတ္ေ၀ေသာ သူ၏ L'Aviation Militaire စာအုပ္တြင္ ေလယာဥ္ပ်ံမ်ားကို ပင္လယ္အတြင္း ကၽြန္းကဲ့သို႔ ဆင္းႏိုင္တက္ႏိုင္ေသာ ေျပးလမ္းမ်ား၊ ေလယာဥ္တင္ခ်ျပဳလုပ္ေသာ ဓါတ္ေလွခါးမ်ားႏွင့္ ေလယာဥ္ရံုမ်ားပါ၀င္ေသာ သေဘၤာပံုစံကို ထည့္သြင္းေဖၚျပခဲ့ေၾကာင္း ပဲရစ္ရွိ အေမရိကန္ေရတပ္မေတာ္ အရာရွိမွ သူ၏ ေတြ႔ရွိခ်က္မ်ားကို အစီရင္ခံစာတင္သြင္းခဲ့သည္။

USS Birmingham ေပၚမွ Eugene Ely၏ ပထမဆံုး ေလယာဥ္ပံ်တက္ေနစဥ္, 14 November 1910.

၎၏ တင္ျပခ်က္မ်ားကို အတည္ျပဳႏိုင္ရန္ မ်ားစြာေသာ စမ္းသပ္ပ်ံသမ္းမွဳမ်ားကို ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလတြင္ အေမရိကန္ ပိုင္းေလာ့ Eugene Ely သည္ သေဘၤာတစ္စီးေပၚမွ ပထမဆံုး ပ်ံတက္ႏိုင္ခဲ့သည္။ Hampton Roads, Virginia အနီးရွိ အေမရိကန္ တိုက္သေဘၤာ USS Birmingham ေပၚမွ ပ်ံတက္ခဲ့ၿပီး ေလထဲတြင္ ငါးမိနစ္ခန္႔ ပ်ံသန္းကာ Willoughby Spit အနီးတြင္ ဆင္းသက္ခဲ့သည္။

USS Pennsylvania ေပၚသို႔ Eugene Ely ပထမဆံုး ေလယာဥ္ဆင္းသက္စဥ္,
18 January 1911.

၁၉၁၁ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ ၁၈ ရက္ေန႔တြင္ သူသည္ သေဘၤာေပၚသို႔ ပထမဆံုး ဆင္းသက္ေသာ ေလယာဥ္မွဴးတစ္ဦးျဖစ္ခဲ့သည္။ Tanforan မွ ပ်ံတက္ခဲ့ၿပီး ဆန္ဖရန္စစ္စကိုအနီးတြင္ ေက်ာက္ခ်ထားေသာ USS Pennsylvania ေပၚရွိ သဲအိတ္မ်ား၊ ေလယာဥ္ေပၚရွိ အရွိန္သတ္ခ်ိတ္ကို ခ်ိတ္ဆြဲရန္ ႀကိဳးမ်ားျဖင့္ ေလယာဥ္ကို အရွိန္သတ္ႏိုင္ရန္ ျပဳလုပ္ထားေသာ ယာယီ ေျပးလမ္းေပၚသို႔ ဆင္းသက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဆင္းသက္ၿပီးေနာက္ ေလယာဥ္ကို ျပန္ေကြ႔ၿပီး ၎သေဘၤာေပၚမွ ျပန္လည္ ပ်ံတက္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ၿဗိတိသွ် ေတာ္၀င္ေရတပ္မွ ကြန္မန္ဒါ ခ်ာလီ ရမ္ေန ဆမ္ဆြန္ သည္ ေရႊ႕လ်ားေနေသာ စစ္သေဘၤာေပၚမွ ပထမဆံုး ပ်ံတက္ခဲ့ေသာ ေလယာဥ္မွဴးျဖစ္ၿပီး Weymouth စစ္ေရးျပပြဲ တြင္ တစ္နာရီလွ်င္ ၁၀.၅ ေရမိုင္ႏွဳန္း ေမာင္းႏွင္ေနေသာ HMS Hibernia ေပၚမွ ၁၉၁၂ ခုႏွစ္ ေမလ ၂ ရက္ေန႔တြင္ ပ်ံတက္ခဲ့သည္။

ပထမ ကမာၻစစ္

၁၉၁၄ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလတြင္ ကမာၻ႕ပထမဆံုး ေရတပ္မွ ေလယာဥ္လႊတ္တင္ခဲ့သည့္ ဂ်ပန္ေရယာဥ္ပ်ံတင္သေဘၤာ [[Wakamiya]]

ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမွ ကုန္းတြင္းႏွင့္ ေရေပၚ ပစ္မွတ္မ်ားကို ပထမဆံုး တိုက္ခတ္မွဳမွာ ၁၉၁၄ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလတြင္ တရုတ္ႏိုင္ငံ Tsingtao တိုက္ပြဲတြင္ Kiaochow ပင္လယ္ေအာ္အတြင္းရွိ ဂ်ပန္ဘုရင့္ေရတပ္မေတာ္မွ ေရယာဥ္ပ်ံတင္ သေဘၤာ Wakamiya မွ လႊတ္တင္ခဲ့ေသာ ေရယာဥ္ပ်ံမ်ားမွ တိုက္ခိုက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ Maurice Farman ေရယာဥ္ပ်ံ ၄ စီးသည္ Tsingtao ရွိ ဂ်ာမန္ ကြပ္ကဲေရးႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရး ဌာနခ်ဳပ္မ်ားကို ၁၉၁၄ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလမွ စ၍ ဗံုးက်ဲ တိုက္ခိုက္ခဲ့ရာ ၎ႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလ ဂ်ာမန္မ်ား လက္နက္ခ်သည့္အထိ တိုက္ခိုက္ခဲ့ေလသည္။ အေနာက္ဘက္စစ္မ်က္ႏွာ၌ ပထမဆံုး ေရယာဥ္ပ်ံမ်ားျဖင့္တိုက္ခိုက္မွဳမွာ ၁၉၁၄ ဒီဇင္ဘာလ ၂၅ ရက္တြင္ HMS Engadine, Riviera ႏွင့္ Empress ေပၚမွ ေရယာဥ္ပ်ံ ၁၂ စီးျဖင့္ Cuxhaven ရွိ ဂ်ာမန္ ေလသေဘၤာ အေျခစိုက္ စခန္းကို တိုက္ခိုက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုစစ္ဆင္ေရးမွာ အလံုးစံု ေအာင္ျမင္မွဳ မရခဲ့ေသာ္လည္း ဂ်ာမန္ စစ္သေဘၤာမ်ားကို ဖ်က္ဆီး ႏိုင္ခဲ့သည့္အျပင္ ဥေရာပ စစ္မ်က္ႏွာတြင္ ေရတပ္၏ ေလေၾကာင္းတိုက္ခိုက္မွဳမွာ မဟာဗ်ဴဟာအရ အေရးႀကီးေၾကာင္း ျပသႏိုင္ခဲ့သည္။

ေခတ္မွီေလယာဥ္တင္သေဘၤာမ်ား၏ ေရွ႕ေဆာင္ ပံုမွန္ ေလယာဥ္ပ်ံ ႏွစ္စင္းတင္ေဆာင္ထားေသာ ေရယာဥ္ပ်ံတင္သေဘၤာ HMS Ark Royal

HMS Ark Royal သည္ ပထမဆံုး ေခတ္မွီေလယာဥ္တင္ သေဘၤာတစ္စင္းဟု ယူဆႏိုင္စရာရွိသည္။ သူမကို ကုန္တင္သေဘၤာအျဖစ္ ေရခ်ခဲ့ေသာ္လည္း ေရယာဥ္ပ်ံႏွင့္ ေလယာဥ္ပ်ံ ေရာေႏွာတင္ေဆာင္ႏိုင္သည့္ ေျပးလမ္းပါ သေဘၤာအျဖစ္ ေျပာင္းလဲ တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ ၁၉၁၄ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၅ ရက္ေန႔တြင္ ေရခ်ခဲ့ၿပီး ပထမ ကမာၻစစ္ အတြင္း Dardanelles အေရးအခင္းတြင္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည္။

စစ္အတြင္း အျခား ေလယာဥ္တင္သေဘၤာ စစ္ဆင္ေရးမ်ားစြာရွိေသာ္လည္း ေအာင္ျမင္မွဳ အရွိဆံုး စစ္ဆင္ေရးမွာ Tondern ရွိ ဂ်ာမန္ အေျခစိုက္စခန္း Zeppelin ကို HMS Furious မွ ပ်ံတက္ခဲ့သည့္ Sopwith Camel ေလယာဥ္ ၇ စီးေပၚတြင္ တင္ေဆာင္လာေသာ ေပါင္ ၅၀ ဗံုး ႏွစ္လံုးစီျဖင့္ တိုက္ခိုက္ခဲ့ေသာ တိုက္ပြဲျဖစ္သည္။ စစ္ဆင္ေရးအတြင္း ေလသေဘၤာမ်ားစြာႏွင့္ ေလေဘာလံုးမ်ားစြာကို ဖ်က္ဆီးႏိုင္ခဲ့ေသာ္လည္း ၎ေလယာဥ္တင္သေဘၤာမွာ ေလယာဥ္မ်ားကို ျပန္လည္ဆင္းသက္ရန္ စီမံထားမွဳမရွိသည့္အတြက္ ၂စီးမွာ သေဘၤာေဘး ပင္လယ္ထဲသို႔ ထိုးဆင္းခဲ့ရၿပီး က်န္ေလယာဥ္မ်ားမွာ ဒိန္းမတ္ႏိုင္ငံတြင္ ဆင္းသက္ခဲ့ရသည္။

No comments:

Post a Comment